Micro-decizii – alternativa la marile decizii care tin 3 zile…

In cartea  Small Move, Big Change , Caroline L. Arnold vine cu o idee de bun simt care sigur ti-a trecut prin minte dupa un sir de ani in care ti-ai propus marea-cu-sarea si ai ratat chiar din prima luna (gen mersul la sala, care incepe pe 3 ianuarie si se termina pe 13…sau pierderea a 5 kg care incepe in prima luni a anului nou si se termina in primul weekend): micro-deciziile. Adica raspunsul la intrebarea cum poti totusi sa-ti imbunatatesti viata daca ”n-ai vointa” (ma rog, nu tine de vointa, dar asta e o alta discutie).

Ideea? Gaseste un pas mititel de facut in acea directie, asa de mic incat sa fie evident posibil de facut, si da-i bataie. Asta ar fi partea de bun simt, la care ne-am gandit cu totii…ce face ca reteta sa fie functionala este ideea ca schimbarea sa constea intr-un comportament foarte concret definit – gen, in loc de ”sa fiu ordonat”, gaseste acele unu – maxim doua comportamente care pentru tine chiar sa fie relevante si care fac diferenta. Nu cauta prea departe – poate fi ceva de genul ”fac patul in fiecare dimineata”, ”eliberez biroul de hartii la finalul fiecarei zile” sau ”pun hainele pe umeras sau la cosul de haine murdare imediat ce le dau jos”…important este ca respectivele comportamente sa te duca in directia in care-ti doresti sa ai un rezultat.

Si ar mai fi ceva: cum continui sa faci acele lucruri dupa 3 zile (mai ales daca intre timp apare o ”situatie de exceptie”)? Clar ai nevoie de o schimbare de mentalitate, din ”e ok sa atarne hainele prin toata casa, ca doar nu le vede nimeni” (chiar daca pe tine te streseaza) in ”e la fel de rapid sa le pun acum la loc”, ceea ce are rolul sa intrerupa mesajele mentale de genul ”n-am timp de asta acum”…si asa se dobandeste un nou obicei, care te duce in directia dorita fara ca macar sa-ti dai seama, si cu minimum de efort.

Deci, ce vrei sa obtii mai intai si mai intai? Da, stiu ca ai o lista…alege ceva de pe ea, orice. Acum arunca lista; n-o sa ai nevoie de ea pana cel mai devreme in februarie, pentru simplul motiv ca nu poti face cu minim de efort schimbari multiple, singura sansa reala daca esti ”recidivist” in esecuri de acest gen este sa renunti la multitasking pentru minte…Acum alege unul, maxim doua comportamente foarte concrete legate de acel lucru. Acum gandeste-te bine ce beneficiu ai din acel comportament, si daca acel beneficiu este relevant pentru tine. Atata tot. Prea simplu?

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: